Om een pagina aan te maken klikt u op “Pagina”. Op deze pagina kunt u een nieuwe pagina toevoegen aan uw website. (Zie afbeelding 1) Belangrijk is dat alle velden met een rood sterretje (*) altijd ingevuld worden. Zo is een “Titel” bijvoorbeeld altijd noodzakelijk om een nieuwe pagina aan te kunnen maken. In de “Body” kunt u de pagina inhoud zetten. Deze tekst kunt u daarna bewerken via de tekst editor.
Wanneer u tevreden bent over de inhoud kunt u de pagina opslaan. Dit doet u door te klikken op de “Opslaan” knop onderaan de pagina.
Extra pagina opties
Na het invullen van de pagina moeten er nog meer zaken ingesteld worden in het onderste deel van de pagina:
Menu-instellingen
Hier kunt u ervoor kiezen om de pagina zichtbaar te maken in het navigatiemenu op uw website door het vinkje aan te zetten bij “Voer een menulink in”. Wilt u het item niet in het menu plaatsen? Laat dit vakje dan leeg.
Bij “Titel van menulink” kunt u de naam van deze pagina invullen zoals in het menu moet worden weergegeven.
Bij “Beschrijving” kunt u eventueel een korte uitleg geven over de menulink. (Dit wordt niet gebruikt binnen de website.)
Bij “Bovenliggend onderdeel” kunt u aangeven waar in het menu deze pagina zich moet bevinden. U hier de navigatie structuur van uw website.
Bij “Gewicht” kunt u de volgorde van menu items bepalen, in het menu zullen zwaardere (bijvoorbeeld +32) onderdelen naar achter verschuiven en lichtere onderdelen (bijv -10) naar voren. U kunt dit later nog altijd wijzigen, we zullen hier verder op ingaan in het hoofdstuk “Menu’s beheren”.
Meta Tags
Metatags zijn belangrijk voor de vindbaarheid van uw website. Het belangrijkste veld is de “Beschrijving”. Het idee is dat u hier een korte beschrijving geeft van de pagina. Dit veld mag maximaal 150 tekens bevatten.
Bij “Trefwoorden” vult u door komma’s gescheiden steekwoorden in over het onderwerp van de pagina.
De “Titel” bepaalt de titel van de pagina zoals deze zichtbaar is aan de bovenkant van uw browserscherm. Standaard staat deze ingesteld op “[node:title] | [site:name] dit zijn dynamische variabelen van het CMS. Het is aan te raden dit zo te laten staan.”
Revisie-informatie
Wanneer u met meerdere mensen in het CMS werkt kan het handig zijn om met revisies te werken. U kunt daarmee verschillende versies van uw pagina bewaren, zodat wanneer u eventueel nog een keer terug wilt naar een oudere versie u dit kunt doen. Of dat iemand anders kan zien wat er gewijzigd is. Daarvoor klikt u op “Nieuwe revisie aanmaken” en daarna vult u de gegevens in. Bijvoorbeeld wat u gewijzigd heeft, of waarom u een aparte revisie bijhoudt.
URL-pad-instellingen
Hiermee kunt u de URL van de pagina aanpassen. Bijvoorbeeld wanneer er normaal zou staan https://www.reactonline.nl/contact (in het veld staat dan “contact”) kunt u dit aanpassen naar
https://www.reactonline.nl/contactgegevens (in het veld vult u dan in “contactgegevens”).
Let op: U kunt dit beter niet doen wanneer deze pagina al een tijdje online staat. Zowel bezoekers als zoekmachines kunnen de oude URL hebben opgeslagen en deze later opnieuw proberen te bezoeken. Zij zullen dan een ‘Pagina niet gevonden’ melding krijgen. Dit willen we uiteraard voorkomen.
Auteurs informatie
Eventueel kunt u hier de auteur wijzigen. Dit moet wel een bestaande gebruiker zijn op uw website. Wanneer u begint met typen zal deze automatisch worden aangevuld.
Ook kunt u hier de datum van schrijven (Geschreven op) aanpassen. Wanneer u deze leeg laat gebruikt hij de datum en tijd van de eerste invoer.
Publicatie opties
Hier kunt u aangeven of de pagina gepubliceerd moet zijn of niet. Als u het vinkje bij “Gepubliceerd” uit laat, zal het bericht alleen in het CMS zichbaar zijn en niet online op uw website.
De vinkjes “Aangeraden op de voorpagina” en “Vastgeplakt bovenaan de lijst” hebben per site verschillende functies. Deze zullen tijdens de workshop verder toegelicht worden indien deze gebruikt worden.